82132000
forbrug@skivevand.dk

For spørgsmål om booking af tid for udskiftning af den nye vandmåler, skal du ringe til:

 

Eltels kundeservice

Tlf. 8813 5857

Mandag til torsdag fra kl. 7:30-15:30

Fredag fra kl. 7:30-15:00.

 

Har du yderligere spørgsmål til de nye vandmålere, er du også altid velkommen til at kontakte Skive Vand på:

Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller på 8213 2000.


Du skal sørge for at din vandinstallation er klar til udskiftning af din vandmåler. Du skal afprøve lukkehanerne og sørge for fri adgang til vandmåleren.

Sørg for disse tre ting, før vi kommer for at skifte din måler:

  1. Tjek at der ikke er tæringer eller rust på rørene omkring måleren. De skal kunne holde til montørens arbejde, når han skifter måler.
  2. Test at dine lukkehaner før og efter måleren fungerer og lukker tæt. Se nederst på siden, hvordan du tester lukkehaner.
  3. Sørg for, at der er nem adgang og god plads til at arbejde omkring vandmåleren. Tøm fx skabe eller flyt vaskemaskine, hvis de er i vejen for måleren.

Hvis disse ting er i orden, kan vi let skifte din måler. Er de ikke opfyldt, kan vi blive nødt til at køre igen uden at skifte måleren og der vil blive opkrævet et gebyr på 376,25 kr. inkl. moms.

Kontakt en VVS'er, hvis din installation ikke lever op til de tre krav herover.

Sådan tester du dine lukkehaner:

vandmåler vores ansvar

  1. - Først skal du åbne for en vandhane tæt ved måleren.
    - Luk derefter den ene lukkehane før måleren, så viseren på måleren stopper.
    - Tjek at vandet ikke længere løber i den vandhane, du åbnede.
    - Luk op for lukkehanen igen.

  2. - Luk derefter den anden lukkehane efter måleren, så målerens viser stopper.
    - Tjek at vandet ikke længere løber i vandhanen.
    - Luk op for lukkehanen igen.

  3. - Hvis du ikke kan lukke for vandet med begge lukkehaner, eller hvis de er utætte, skal du kontakte en autoriseret VVS'er og få repareret dem, før vi kan skifte din måler.

Du skal sørge for, at lukkehanerne omkring vandmåleren fungerer, når vi kommer for at skifte måleren. Dvs. at montøren kan lukke for vandtilførslen både før og efter vandmåleren og at de lukker tæt.

Hvis en lukkehane ikke fungerer eller er utæt, skal du kontakte en VVS'er for at få den repareret.

Hvis ikke lukkehanen fungerer, kan vi ikke skifte din måler - så den skal repareres før din aftale med målermontøren.

I visse installationer er der kun én lukkehane ved vandmåleren. Det er OK - vi kan godt skifte din måler alligevel. Men da det er et lovkrav at have to lukkehaner, vil vi anbefale dig at få lavet en ekstra lukkehane næste gang, der bliver arbejdet på installationen. 

Det kan betyde, at der løber vand ud ved målerskiftet. Er det et problem ved dig anbefales det, at du sætter en spand eller lægger et håndklæde.

Skive Vand har indgået aftale med Saint-Gobain, om levering af digitale fjernaflæste målere. Det vil være firmaet Eltel Networks A/S, som vil håndtere udskiftningen af målerne.

Montøren har synligt Skive Vand og Eltel-logo på tøj og bil. Montøren har desuden et ID-kort fra Skive Vand, som han kan vise på forlangende.

Du vil modtage et brev fra Eltel med et forslag til et tidspunkt til målerskift. Du kan efterfølgende selv gå ind og ændre tiden. Har du spørgsmål rettes de til

Eltels kundeservice

Tlf. 8813 5857

Mandag til torsdag fra kl. 7:30-15:30

Fredag fra kl. 7:30-15:00.

De nye målere kan fjernaflæses digitalt, og det har flere fordele:

  • Med din nye fjernaflæste vandmåler skal du ikke aflæse din måler. Vandmåleren sender automatisk besked til os om, hvor meget vand du har brugt.

  • Du får adgang til et online system, hvor du kan kontrollere og følge dit reelle forbrug løbende.

  • Mulighed for alarm i tilfælde af brud på din vandinstallation, vandrør, jordledninger eller et løbende toilet.

Men der er også andre fordele. Med fjernaflæste digitale vandmålere har Skive Vand bedre muligheder for at finde utætheder i forsyningsledningerne Det vil optimere renoveringen af vandledningerne og bidrage til at nedbringe spild af drikkevand. På den måde støtter det også op om vores arbejde med FN’s verdensmål nr. 6 om rent vand og sanitet.

Vi skifter vandmålere hos alle vores kunder fra nu og frem til og med 2024.
Hver enkelte kunde får direkte besked 4-6 uger før måleren skal skiftes.

Du skal ikke bekymre dig om strømforsyning til måleren. Vandmåleren kører på batteri med mange års levetid. Forventet levetid for batteriet er ca. 15 år.

Vi modtager timedata om dit vandforbrug én gang i døgnet. Det er dog stadig dit eget ansvar at følge med i dit forbrug. Vi arbejder på en løsning, hvor du har mulighed for at følge dit forbrug.

Eltel Networks A/S står for at skifte din vandmåler på vegne af Skive Vand. 

Du skal bekræfte eller ændre din booking ved at logge ind på malerskift.eltelnetworks.com og indtaste:
ID: «Username» og kode: «Passcode». (Koderne finder du i det brev som du har modtaget fra os)

Passer tidspunktet dig dårligt, kan du ændre tiden, når du er logget ind.

For spørgsmål kan du ringe til:

Eltels kundeservice

Tlf. 8813 5858

Mandag til torsdag fra kl. 7:30-15:30
Fredag fra kl. 7:30-15:00.

Målerskiftet tager ca. 20 minutter, og der vil være lukket for vandet, imens skiftet foregår. 

Hvis måleren er placeret i en målerbrønd med fri adgang, vil vi gerne høre fra dig hurtigst muligt på tlf. 8813 5858. I det tilfælde behøver du nemlig ikke at være hjemme på udskiftningstidspunktet. 

4-6 uger før målerskiftet vil du modtage et brev eller e-mail.

2 uger før selve målerskiftet, vil du få besked om et tidspunkt, som du vil have mulighed for at ændre. 

Som udgangspunkt ingen, da alle data er pakket ind i meget høj sikkerhed og kryptering.

Men de ansvarlige ved os og systemadministrationen ved vores samarbejdspartner Saint-Gobain, kan selvfølgelig se de enkelte målere og deres status, og ikke mindst hvis der opstår alarmer.

Netværksleverandøren, der drifter netværket for kommunikation, kan ikke se de enkelte data, de kan kun se, at der er “hul igennem”.

Nej, du skal ikke længere selv indberette dit forbrug/målerstand til os – det sker fremover helt automatisk!

Nej, det er et lovkrav at alle vandmålere indimellem skal udskiftes for at sikre deres funktion.

Skive Vand har valgt at overgå til digitale fjernaflæsning og derfor skiftes alle målere. 

Har du særlige udfordringer i forhold til udskiftningen af din vandmåler, så kontakt Skive Vand på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Nej, vi har udelukkende adgang til den fjernaflæste vandmåler.

Skulle vandmåleren miste kontakten til nettet, så gemmer selve vandmåleren på flere måneders aflæsninger og målerstand kan altid aflæses på displayet.
Når den så får “kontakt igen” til nettet sender måleren sin statusaflæsning.

En af årsagerne til, at der mistes radio-kontakt til vandmålere, kan være, hvis målerbrønden er fyldt med grundvand, da vandet vil dæmpe radiosignalet. 

Men i det tilfælde at radiosignalet forsvinder for en periode, da vil systemet opdage efter max. 8 timer, at din måler er faldet ud, og så får systemet en data-alarm
Måleren er meget nøjagtigt og er godkendt i forhold til EU Direktivet: MID 2014/32/EU.
Når montøren skifter din vandmåler, tages der et billede af den gamle måler.
Montøren udfylder et skema med adresse, målernumre, det gamle og det nye, og målerstand for den gamle vandmåler noteres.

Montøren lægger som kvittering på udskiftningen et brev i din postkasse efter endt montering, hvor på der er noteret det gamle målernummer og hvad den stod på. 

Montøren sender os materialet inkl. billedet af den gamle måler og den nye måler registreres på den aktuelle adresse.
Du får din regning helt som du plejer. 

Du modtager en aconto-regning for dit vandforbrug og afledning af spildevand to gange om året:
  • Årsafregning med 1. aconto udsendes i første kvartal af året.
  • 2. aconto-regning udsendes i september.

På årsopgørelsen er det foregående års forbrug opgjort i forhold til de indbetalte aconto beløb. Hvis dit forbrug overstiger aconto-betalingerne, vil regningen være højere end seneste aconto-regning. Hvis dit forbrug omvendt har været mindre end aconto-betalingerne, bliver regningen mindre.  

Skønner du eller Skive Vand, at der vil ske en væsentlig ændring i det årlige vandforbrug, kan acontobeløbet ændres.

Har du spørgsmål til projektet, kan du kontakte Skive Vand på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller på telefon 8213 2000

Spørgsmål om booking, udskiftning af måler og den nye vandmåler rettes til:

Eltel Networks A/S

Tlf. 8813 5857

Mandag til torsdag fra kl. 7:30-15:30

Fredag fra kl. 7:30-15:00.